Snažím sa striktne tlmočiť odznejúce fakty a náhľady:
Po prvé: neboli dodržiavané základné zásady mentálnej hygieny - v ten istý deň písali z troch náročných testov, počas prestávok žiakom zostalo málo času na občerstvenie, na základné hygienické potreby. Vymedzený čas pre integrovaných žiakov bolo neúmerne veľa, pre nich by mali vypracovať primerané úlohy. Testy „zo štátneho jazyka“ písali o 11.hodine, vtedy už boli vyčerpaní, niektorým bolo až do plaču.
Po druhé: porovnávajúc z predošlých rokov, v tomto šk. roku testovaní žiaci mali menej času na vyplnenie úloh - na 20 otázok 45 minút. Vôbec nebrali do úvahy požiadavky učebných osnôv. Neprihliadali ani na dôslednosť: niekedy dovolia použiť kalkulačky, inokedy nie. Nie je správne, že v úlohách z matematiky stačilo napísať len výsledky.
Po tretie: dokonalá dvojjazyčnosť (bilingvizmus) je výsadou mimoriadne talentovaných žiakov, a z toho dôvodu je neprípustné rovnakou latkou merať jazykové vedomosti žiakov, pre ktorých slovenský jazyk je cudzím jazykom. Celá druhá časť z matematiky bola neodborne preložená, ani nepochopili text, preto ani nemohli správne vyriešiť príklady.
Na záver: ľutujem, že našim „odborníkom“ v školstve sa zase podarilo dosiahnuť to, čo nikto nečakal. Načo je to dobré? Na to, aby „odborníci“ z výsledkov poukazovali na jazykovú a čiateľskú negramotnosť žiakov maďarskej národnosti? Namiesto zostavenia takých testov, by ste mali skôr zostaviť učebné plány, ktoré sú podložené na princípoch komunikatívnosti a nie na zbytočných lexikálnych vedomostiach!
Len na okraj: niektorí kolegovia aj zo slovenských škôl mi potvrdili, že veru celoplošné testovanie pre deviatakov zo slovenských škôl tiež nebolo ľahkou záležitosťou.
Alebo vždy len tí neposlušní a draví Maďari sa sťažujú?