reklama

Výstraha pre slovenských lyžiarov alebo

ako sa môže stať z bezúhonnej občianky SR medzinárodne stíhaný zločinec? V mojej mailovej schránke som našiel nasledovnú historku na zimnú tému. Keď som to prečítal, zimomriavky mi behali po tele, priznám sa: nie od chladu, ale od niečoho iného. K textu som nič nedoplnil, nechal som v pôvodnom znení, tak ako prišlo. Za pravdivosť neručím. Posúďte vy sami:

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

"Slovenský lyžiar/lyžiarka,
chcela by som sa s tebou podeliť o môj veľmi nepríjemný zážitok a dúfam, že sa poučíš - aj keď pri tom pravdepodobne stratíš nejaké tie ilúzie.
V marci 2007 som bola s manželom lyžovať v rakúskom Semmeringu. Počas jednej jazdy mi staršia rakúska pani prebehla po zadnej časti lyží a spadla. Pri páde si oškrela tvár a udrela palček na ľavej ruke. Trochu som bola na ňu nahnevaná, že čo nedáva "cica" pozor, mohla ma zraniť. Ja som našťastie ani nespadla, len som stratila rovnováhu a asi po 10 metroch sa mi podarilo zastaviť. Po chvíli za mnou dofrčal pracovník horskej služby, že pani nahlásila úraz, a preto potreboval vypočuť moju verziu. Tak som mu teda opísala, ako sa to stalo, ukázala som mu čerstvé zárezy na zadnej strane mojich lyží, a... tu sa začala séria mojich mylných domnienok:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


1.. Všetko skončilo
Omyl: 1. augusta som dostala predvolanie (a šok) k rakúskemu súdu s tým, že som obvinená z TRESTNÉHO činu ublíženia na zdraví.
Ja som mala jedného svedka -môjho manžela, ktorý v momente kolízie lyžoval približne 15 m za mnou a všetko videl. Pani mala jednu svedkyňu - svoju priateľku, ktorá vypovedala, že zrážku nevidela. "Poškodená" žiadala odškodné 1000 EUR

2.. Poznám dobrého právnika, pomôže mi
Omyl: na Rakúskom súde ťa môže zastupovať len rakúsky právnik (nie lacný rakúsky právnik)

3. Súd vyhrám, lebo som nevinný/nevinná:
Omyl: nevyhráš, lebo si cudzinec

4. Na súd nepôjdem, budem hrať "mŕtveho chrobáka"
Omyl: veľmi nebezpečné. Budeš odsúdený v neprítomnosti, môžeš dostať záznam do trestného registra (zatiaľ len v Rakúsku ale cca o 2 roky budú trestné registre spojené pre celú EÚ) a ty už nedostaneš ani tú najhoršie platenú prácu a radšej ani neskúšaj požiadať niektorú krajinu o turistické víza

5. No a čo, nech ma odsúdia, nezaplatím
Omyl: pošlú na teba exekútora
Keď som dostala predvolanie na súd, poprosila som o pomoc všetkých priateľov. Nakoniec som sa dopracovala k dvom rôznym spôsobom ako postupovať:

A. Najať si rakúskeho právnika

B. Požiadať o vypočutie na slovenskom súde

Po konzultácii s právnikom, ubezpečená o objektivite rakúskych súdov, som si zvolila možnosť "A". Moje vyslovené obavy (ktoré sa mimochodom neskôr do bodky naplnili), že oni "kopú na domácom ihrisku" boli vyhlásené za neopodstatnené.

Po mnohých prebdených nociach nadišiel deň súdu. Už som sa ani nebála. Bála som sa už tak dlho a tak veľmi, že už som nemala silu sa báť.

Napriek všetkému, čo sa mi stalo ma asi má niekto tam hore rád. Stará pani sa na súd nedostavila. Neviem čo sa stalo, možno sa zľakla, keď zistila, že sa budem brániť...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sudca ma vypočul, "hodil reč" s mojím právnikom a dostala som na výber:
- buď budem trvať na svojej nevine a potom bude musieť byť ešte jedno pojednávanie s rekonštrukciou nehody priamo na svahu za účasti súdneho znalca. To by stálo ďalšie stovky EUR (ale to som už vedela, že nemám šancu vyhrať).

- priznám spoluvinu a dostanem pokutu 100 EUR a dvojročnú podmienku (bez zápisu do trestného registra)

Všetkým vám je určite jasné, ktorú možnosť som zvolila. Na začiatku celej kauzy, presvedčená o svojej úplnej a jasnej nevine, som sa zastrájala, že to poženiem až do Haagu. Nepoženiem, po všetkých skúsenostiach už nemám síl ani odvahu.

Zo mňa, bezúhonnej občianky SR, ktorá doteraz nedostala ani blokovú pokutu, sa zrazu stal medzinárodne stíhaný zločinec.

A prečo toto všetko píšem? Pretože nie som jediná, komu sa stala takáto vec. Až keď som sa rozprávala s právnikom, zistila som, že žalovanie Slovákov (som presvedčená, že sa to týka aj Čechov, Poliakov, Maďarov...) a vymáhanie odškodného je novým rakúskym národným športom. Takých ako ja sú desiatky alebo možno už aj stovky. Preto vás všetkých chcem varovať. Väčšinou ide o rovnaký scenár- náraz zozadu, pád a žaloba s požiadavkou na odškodné.

Ak si bol súdený alebo ak poznáš niekoho, kto bol súdený, napíš. Popíš svoj prípad, čo sa stalo, ako sa stalo, aký si dostal trest. Ak sa ti podarilo vyviaznuť bez trestu, poraď ostatným ako si to urobil.

Zuzana (najnovšie priateľmi nazývaná Killerka)

P.S.:

Mňa táto jednodenná lyžovačka stála cca toľko, ako 2 týždňový pobyt all inclusive na Ibize."

Béla Hajtman

Béla Hajtman

Bloger 
  • Počet článkov:  17
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Píšúci pedagóg s aprobáciou slovenský jazyk a slovenská literatúra-maďarský jazyka literatúra, ktorý tvorí v maďarskom, ale učí v slovenskom prostredí. Je to niečo úžasné a fascinujúce aj pri sprostredkovaní dvoch kultúr, ale žiaľ často ho šokujú výroky politikov oboch národov a národností. Autor troch kníh. Má dve deti, ktoré sa snaží vychovávať v duchu maďarsko-slovenskej spolupatričnosti. Zatiaľ sa mu darí:) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu